Gå til hovedinnhold

Ølbryggerbrød

I går lagde jeg ølbryggerknekkebrød, og i dag lagde jeg ølbryggerbrød.

Jeg tappet av 4.5 dl vørter under bryggingen av belgisk dubbel i går som jeg satte i kjøleskapet etter avkjøling.
Jeg tok også vare på 5 dl utvasket mesk, også denne gikk i kjøleskapet etter avkjøling.
Hvis denne skulle stått lenger i kjøleskapet enn bare over natten ville jeg nok tørket masken i ovnen først, for den var litt fuktig da jeg satte den i kjøleskapet.

Oppskrift

Som for knekkebrødet, så er ølbryggerbrød også på oppskrift fra matmeg.no.
Oppskriften er noe tilpasset, da det holdt med 9 dl hvetemel (i steden for 12 dl):

  • 4,5 dl vørter fra bryggingen
  • 1/2 dl honning
  • 5 dl Utvasket malt (mask etter bryggingen)
  • 3 dl grovt rugmel
  • 9 dl hvetemel
  • 50 gram gjær
  • 1 ts salt
Varmet opp vørteren til 37ºC på komfyren, noe som viste seg å være nokså vanskelig, fikk enten et par grader for mye eller et par for lite, så det vekslet mellom kjøling i kaldt vann og varming på komfyren.

Da jeg traff 37ºC, så smuldret jeg opp ferskgjæren (50 gram pakke med gjær) oppi vørteren og rørte godt ut - alle klumper skal røres ut.
Så tilsatte jeg og rørte ut honningen.
Så tilsatte jeg malten, som er noe fuktig.

I en stor bolle blandet jeg sammen det tørre: rugmelet, hvetemelet og salt.
Så helte jeg blandingen med det våte over i bollen med det tørre, og rørte og knadde dette godt sammen.

Det kan være smart å ikke tilsette alt hvetemelet med det samme, for å tilpasse til konsistensen man ønsker.
Normalt ønsker man seg en litt seig deg, for å få et luftig og mykt resultat på baksten.

Lot deigen hele i ca 1 time (oppskriften sier 40 minutter), slik at den ble omtrent dobbel størrelse. Delte deigen i to og formet to avlange pølser som jeg la på stekepapir på et stekebrett.
La så et håndkle over deigen i ca 30 minutter for videre heving.

Stekte brødene midt i ovnen på 200 grader (forvarmet) i 45 minutter.
Brødene ble så avkjølt i noen timer på rist.

Resultat

Det ene brødet skal fryses helt og nytes med familie i jula.

Det andre ble skåret opp, og smakt, og det smaker veldig godt.

Konklusjon

Suksess!
Passer utmerket til julesylte, og vil sikkert også fungere veldig godt sammen med ribbe.

To pølser med deig klare til heving

To brød til avkjøling - smaker godt!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Omstikking av vinene

Vinene har stått på gjæringsspann i nesten tre måneder. Noen steg var felles for både hvit- og rødvinen: 1) Stakk om vinen til et rent spann. 2) Tilsatte gjærstopp (poste H som fulgte med vinsettet). 3) Rørte godt, uten å plaske for mye etter hver tilsetning. 4) Tilsatte vinsvovling (1/2 teskje). 5) Vasket gjæringsspannet og stakk om tilbake. 6) Rørte godt, uten å plaske for mye, for å røre ut så mye kullsyre jeg kan. Gjærstopp beskytter vinen mot uønsket videre gjæring. Vinsvovling beskytter duft, farge og smak. Beskytter mot oksygen. Vin #1 Chablis SG: 0.998 Tilsatte kisesol (pose J) og så gelantin (pose K), og rørte godt, før jeg stakk om tilbake til gjæringsspannet. Dette skal hjelpe til å få en klarere hvitvin. Ingen eik til hvitvinen. Stikker om hvitvinen før tilsetninger. Tilsetninger til hvitvinen: gjærstopp, kisesol og gelantin. Vin #2 Cabernet Sauvignon SG: 1.000 Tilsatte 35 gram eikespon, fransk heavy toast til rødvinen. Planen er å l

Nytt bryggeapparat: Beer Brew 60

Jeg kjøpte en Beer Brew 60 (BB60) før jul. Det har vært mange opptatte (og noen for slappe) helger de siste månedene, så jeg har ikke prioritert å brygge noe på en stund. Men i dag fikk jeg sett over alt og testet apparatet. Planen er å brygge øl i morgen. Luftehull på bryggestativet Siden BB60 er en del større enn BB30 så kan jeg ikke bruke den samme plattingen jeg lagde med luftesluser. Jeg borret 9 hull for lufting i bryggestativet, slik at apparatet kan stå rett på plata til stativet uten at det blir for varmt under. Tappekran og kobling til sirkuleringspumpe Det første jeg la merke til var at tappekrana på apparatet er tykkere enn den på Beer Brew 30 (gen. 3), så jeg kunne ikke koble til den samme slangen til sirkuleringspumpa som jeg har brukt tidligere. Jeg forsøkte først å koble på en hurtigkobling fra en slange til en luftkompressor, vaska den lenge i varmt vann med PBW. men den har nok stått ubrukt for lenge - for den lakk. Hurtigkobling fra luftkompressor

Flasking av vinen

Vinen har nå stått litt over 3 måneder og det er på tide å flaske vinen. Jeg ser ikke helt poenget med å bruke vanlige vinflasker, og siden jeg også brygger øl så har jeg mange ølflasker og utstyr for å feste på ølkorker. Jeg hadde noen vinflasker med skrukork liggende, så jeg brukte de, i tillegg til noen champagne-flasker, og resten på ølflasker. Felles for begge vinene var at jeg tilsatte 1/2 teskje vinsvovling i omstikkingskaret. Rørte godt uten å plaske. Vin #1 Chablis Smakte litt tynt og alkoholsk. Ok lengde. Noe stikkelsbær. Flasket på 9 stk vinflasker, 21 stk 0.33 og 8 stk 0.75 champagne-flasker. Totalt 19.5 liter. Original gravity: 1.096 Final gravity: 0.995 (litt ned siste 2 uker) Alkohol i volum: 14.2% Vin #1 Chablis på flasker Vin #2 Cabernet Sauvignon Eikesponen jeg tilsatte har nå ligget i rødvinen i 15 dager. Smakte varmende og med noe fyldighet, av røde modne bær. Bringebær og solbær. God lengde. Litt alkoholsk. Flasket på 5 stk 0.75 ølflasker,