Gå til hovedinnhold

Tapping av første batch på flasker

Da var dagen kommet til å tappe ølet over på flasker.
Brygget har stått til gjæring i 17 dager (ca 2,5 uker) og aktiviteten i gjærlåsen var stilnet.

Desinfisering

Flasker til avrenning på flasketre
Blandet ut 10 liter lunket (halvvarmt) vann med Star San for desinfisering av gjæringsskann og utstyr.
Jeg desinfiserte to gjæringsspann, ett for omstikkingen og ett for å skylle diverse utstyr i, en dråpemåler, og la en god haug med korker i en mindre bøtte med litt Star San-blanding.

Jeg fylte flaskespyleren og spylte ca 60 flasker, for det meste 0,5 litersflasker, men også noen på 0,33 liter, som jeg hang på flasketreet.


Måling av FG

Refraktometeret jeg bestilte med bryggeutstyret kom denne uka.
Jeg kalibererte den med noen dråper kaldt springvann.
Siden jeg ikke fikk målt OG (original gravity) da jeg satte brygget så klarer jeg ikke nå å regne ut alkoholmengden, men for å teste ut utstyret så målte jeg FG (final gravity) allikevel.

For måling av alkoholmengde finnes det kalkulatorer på Internett, for eksempel Alcohol By Volume ABV Calculator fra Brewers Friend. En annen ABV-kalkulator.

Jeg dro ut gjærlåsen, det luktet søtt og godt fra hullet, og tok en prøve av ølet med en dråpeteller for å teste FG, og denne målte jeg til 1.020.

Jeg syntes 1.020 er litt for høyt, men på diverse Internett-forum ser jeg at flere opplever slik høy FG med Safale S-04, og det nevnes flere mulige årsaker til dette, som at gjæret ikke får nok oksygen i gjæringsspannet, og at gjærtypen rett og slett har den egenskapen at den ikke spiser mer av sukkeret før den gir seg og etterlater seg et litt søtere øl.

OPPDATERING: Viste seg at jeg har brukt feil kalkulator for beregning av SG og ABV.

Karbonering med sukkerlake

For at ølet skal karbonere må det tilføres sukker før det tappes på flasker.

Jeg brukte Beer Priming Calculator for å finne ut hvor mye sukker som skulle i sukkerlaken som blandes i ølet under omstikking, før tapping på flasker.
Her førte jeg inn at brygget er på 27 liter, at jeg ønsker 2.2 volum med CO2 (som i følge nettsiden var passe for en belgisk ale) og at temperaturen på brygget holder 21°C, og kalkulatoren foreslo 147gram sukker.
Med en digital kjøkkenvekt helte jeg på 145 gram sukker og ble fornøyd med det, som jeg rørte ut i 5 dl kokende vann i ca 13 minutter.

Etter kokingen av sukkerlaken kjølte jeg ned kjelen i vannbad i vasken.

Omstikking

Heverten jobber
Jeg satte i gang omstikking til nytt gjæringskar med hevert, og når bunnen i det nye gjæringsspannet var dekket av øl, så helte jeg forsiktig sukkerlaken oppi.

Før omstikking viste gjæringsspannet ca 27 liter, og dette ble noe redusert til 26 liter etter omstikking.
Gjæret som hadde lagt seg på bunnen tok jo også litt plass.

Tok en liten smakeprøve i en kopp.
Jeg syntes smaken var litt flat, bitter humle.
Væsken var litt grumsete, usikker om det er fra gjæren eller fra humla, kanskje en god blanding?
Jeg håper smaken blir bedre etter noen uker på flaske.

Fylling av flasker

Tapping til flasker

Når omstikkingen var ferdig startet jeg tapping til flaskene.
Jeg tok 8-10 flasker om gangen ned fra flasketreet og satte på gulvet og fylte én og én med flaskefylleren.
Mens jeg fylte så la jeg kork på toppen av flaska jeg hadde fylt, både for å vite hvem av flaskene jeg hadde fylt og for at rusk ikke skal ramle oppi.
Siden jeg var alene med tappingen, så tok jeg pause i tappingen for å feste korkene, så her er det tid å spare om man er flere.

Kapselpåsetter, bordmodell
Å feste korkene med kapselpåsetteren (bordmodell) krever bruk av makt, men kanskje først og fremst taktikk og rutine.
Bra jeg testet denne først før jeg startet tappingen, ved å feste en kork på en tom flaske, for det tok litt tid å få festa korken første gang - det hadde vært kjedelig å slite med når ølet helst skal plaske minst mulig.
Lærte meg etterhvert teknikker for å justere høyden på håndtaket etter flaskehøyde og å bøye løs flaska etter at korken er festet.

Jeg startet med å fylle i noen 0,33 liters flasker, blant annet fordi jeg ønsker å gjøre prøvesmakinger underveis i lagringen, og siden jeg har en forventning om at ølet blir bedre etterhvert så er prøvesmaking greit å gjøre ved å åpne minst mulig øl for hver gang.
I tillegg vil tapping av første flaske plaske med seg oksygenet i heverten, og jeg ønsket å minimere mengden med øl som utsettes for denne plaskingen.

Den siste flaska ville også medføre en del plasking, har jeg erfart fra tidligere testing av heverten, da heverten begynner å suge luft.
Derfor begynte jeg å fylle 0,33 liters flasker når det begynte å bli lite øl igjen i spannet. Dette holdt akkurat til én full 0,33 liters flaske.

Gjæringsspannet må rengjøres
Det ble 47 flasker på 0,5 liter og 7 flasker på 0,33 liter.
Den første flaska har jeg merka "1", og den siste flaska har jeg merka "L", og disse blir de første som går til prøvesmaking, noe som jeg planlegger å gjøre om én og to uker.

Rengjøring

Det første gjæringsspannet måtte tømmes for gjær- og humlerester, som gikk i søpla, og jeg vasket spannet med en svak blanding med PBW.
Jeg vasket også gjærlåsen, heverten med flaskefyller og de andre gjæringsspanna jeg brukte.

Flasker med nytappet hjemmebrygget øl

Ny ventetid

Nå er det bare å vente enda mer.
Jeg satte flaskene i noen pappesker og gjæringsspann med lokk, for å holde det mørkt, i romtemperatur på ca 21-22°C.
Slik skal de stå i ca 2 uker, før de settes kaldt i et kjøleskap.

Lærdom

Jeg fant raskt ut at forskjellige høyder på flaskene ga problemer med kapselpåsetteren, da jeg stadig måtte justere høyden opp og ned.
Til neste gang bør jeg sortere flaskene etter høyde, slik at jeg ikke trenger å stille om høyden så ofte.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Omstikking av vinene

Vinene har stått på gjæringsspann i nesten tre måneder. Noen steg var felles for både hvit- og rødvinen: 1) Stakk om vinen til et rent spann. 2) Tilsatte gjærstopp (poste H som fulgte med vinsettet). 3) Rørte godt, uten å plaske for mye etter hver tilsetning. 4) Tilsatte vinsvovling (1/2 teskje). 5) Vasket gjæringsspannet og stakk om tilbake. 6) Rørte godt, uten å plaske for mye, for å røre ut så mye kullsyre jeg kan. Gjærstopp beskytter vinen mot uønsket videre gjæring. Vinsvovling beskytter duft, farge og smak. Beskytter mot oksygen. Vin #1 Chablis SG: 0.998 Tilsatte kisesol (pose J) og så gelantin (pose K), og rørte godt, før jeg stakk om tilbake til gjæringsspannet. Dette skal hjelpe til å få en klarere hvitvin. Ingen eik til hvitvinen. Stikker om hvitvinen før tilsetninger. Tilsetninger til hvitvinen: gjærstopp, kisesol og gelantin. Vin #2 Cabernet Sauvignon SG: 1.000 Tilsatte 35 gram eikespon, fransk heavy toast til rødvinen. Planen er å l

Nytt bryggeapparat: Beer Brew 60

Jeg kjøpte en Beer Brew 60 (BB60) før jul. Det har vært mange opptatte (og noen for slappe) helger de siste månedene, så jeg har ikke prioritert å brygge noe på en stund. Men i dag fikk jeg sett over alt og testet apparatet. Planen er å brygge øl i morgen. Luftehull på bryggestativet Siden BB60 er en del større enn BB30 så kan jeg ikke bruke den samme plattingen jeg lagde med luftesluser. Jeg borret 9 hull for lufting i bryggestativet, slik at apparatet kan stå rett på plata til stativet uten at det blir for varmt under. Tappekran og kobling til sirkuleringspumpe Det første jeg la merke til var at tappekrana på apparatet er tykkere enn den på Beer Brew 30 (gen. 3), så jeg kunne ikke koble til den samme slangen til sirkuleringspumpa som jeg har brukt tidligere. Jeg forsøkte først å koble på en hurtigkobling fra en slange til en luftkompressor, vaska den lenge i varmt vann med PBW. men den har nok stått ubrukt for lenge - for den lakk. Hurtigkobling fra luftkompressor

Flasking av vinen

Vinen har nå stått litt over 3 måneder og det er på tide å flaske vinen. Jeg ser ikke helt poenget med å bruke vanlige vinflasker, og siden jeg også brygger øl så har jeg mange ølflasker og utstyr for å feste på ølkorker. Jeg hadde noen vinflasker med skrukork liggende, så jeg brukte de, i tillegg til noen champagne-flasker, og resten på ølflasker. Felles for begge vinene var at jeg tilsatte 1/2 teskje vinsvovling i omstikkingskaret. Rørte godt uten å plaske. Vin #1 Chablis Smakte litt tynt og alkoholsk. Ok lengde. Noe stikkelsbær. Flasket på 9 stk vinflasker, 21 stk 0.33 og 8 stk 0.75 champagne-flasker. Totalt 19.5 liter. Original gravity: 1.096 Final gravity: 0.995 (litt ned siste 2 uker) Alkohol i volum: 14.2% Vin #1 Chablis på flasker Vin #2 Cabernet Sauvignon Eikesponen jeg tilsatte har nå ligget i rødvinen i 15 dager. Smakte varmende og med noe fyldighet, av røde modne bær. Bringebær og solbær. God lengde. Litt alkoholsk. Flasket på 5 stk 0.75 ølflasker,