Gå til hovedinnhold

Tapping av #6 Amber Christmas på flasker

Batch #6 Amber Christmas har stått 17 dager på gjæringsspann, og det var på høy tid å flaske denne.

Mørk amber
Startet kl 18:30 og ble ferdig ca kl 00.30, med små pauser innimellom.

Vasking av flasker

Vasket og desinfiserte ca 80 flasker og hang de på flasketreet.
Det tok lang tid å vaske alle disse, samt at jeg gjorde litt innsats på å fjerne det jeg kunne av etiketter.
Vil da ha en del flasker rene og pene når #7 skal flaskes, og spare litt tid da.

Problemer

Dette ble ikke en helt problemfri dag.

Smeltet klut

Første problemet kom da jeg holdt på å sette fyr på en klut.
Jeg hadde lagt en klut på komfyren, og en gang da jeg gikk fordi må jeg ha kommet borti knotten og skrudd plata på fullt.
Kluten smelta på et par steder, men jeg oppdaget det relativt raskt.

Tett flaskefyller

Det andre problemet var at flaskefylleren gikk tett.
Først trodde jeg det var noe fra gjæringsspannet som hadde tettet flaskefylleren, så jeg tok at den delen av heverten da jeg stakk om ølet til nytt gjæringsspann.
Etter rengjøring i halvvarmt vann så rant det igjennom flaskefylleren igjen.

Derimot var ikke problemet helt løst.
Etter jeg koblet flaskefylleren til heverten igjen og startet tapping til flasker, så stoppet det ikke å renne fra flaskefylleren da jeg løftet den opp fra bunnen av flaska, som resulterte i veldig fulle flasker og mye søl utover gulvet.

Mistenker at noe gammel seig moro kan ha festet seg og gjort at tappen på flaskefylleren ikke så lett faller ut igjen og stopper strømmingen av øl.
Ved å forsiktig dunke den mot bunnen av flaskene så løsnet det for en stund.
Samtidig syntes jeg det tok så mye lenger tid å fylle flaskene i dag enn tidligere.

Var veldig nøye med å vaske flaskefylleren etterpå i varmt vann (ca 60ºC) med PBW, og jeg merka stor forskjell på hvor mye lettere tappen faller ned etter vaskingen.

Jeg har ikke løsnet flaskefylleren fra heverten siden jeg monterte den før flasketapping av første brygg, før nå, noe som tydeligvis må gjøres for å rengjøre den godt nok!

Priming

Beregnet sukker til 20 liter, 2.5 vol CO2 ved 20ºC, som kalkulatoren regnet til å bli 131.1 g sukker.

Jeg målte opp 132 gram sukker, rørt ut i 5 dl kokende vann og lot det koke 10-15 minutters tid for å avdampe litt, men med lokk og med noe omrøring.

Flasking

Amber Christmas på flasker
Tappet 32 stk 0.5 liters flasker og 7 stk 0.33 liters flasker, som totalt ga 18.4 liter øl.

Smaking

Smakte godt.
Tydelig bitterhet fra humla.
Mye alkohol :)

Statistikk

Målte FG til 8.2 Brix og 1.032 SG med refraktometer.






Bryggedato: 14.09.2014
BRYGG NR: 6





Øltype: AMBER CHRISTMAS ALE Volum (liter): 18,4










Avmåling refraktometer: SG Brix

OG: 1,064 16,6

FG: 1,032 8,2










Kalkulator refraktometer: Brix fra SG Brix Korrigert SG

OG: 15,67 15,67 1,065

FG: 8,05 8,20 1,013






ABV:

7,11%










Karbonering:



ABV før karbonering: 7,11%

Sukker (gram): 132

Sukker / liter (gram): 7,17

ABV økning karbonering: 0,42%

ABV på flaske: 7,54%

Vasking av gjær

Vasket gjæren som lå igjen i bunnen av gjæringsspannet, Nottingham.
Kanskje jeg skal bruke den i en belgisk Blonde eller en Kölsh, men folk har delte meninger på nettet om hva som er en god gjær for slike typer øl.

Helte ut restene fra vaska Safale S-04 som hadde stått i kjøleskapet et par uker.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Omstikking av vinene

Vinene har stått på gjæringsspann i nesten tre måneder. Noen steg var felles for både hvit- og rødvinen: 1) Stakk om vinen til et rent spann. 2) Tilsatte gjærstopp (poste H som fulgte med vinsettet). 3) Rørte godt, uten å plaske for mye etter hver tilsetning. 4) Tilsatte vinsvovling (1/2 teskje). 5) Vasket gjæringsspannet og stakk om tilbake. 6) Rørte godt, uten å plaske for mye, for å røre ut så mye kullsyre jeg kan. Gjærstopp beskytter vinen mot uønsket videre gjæring. Vinsvovling beskytter duft, farge og smak. Beskytter mot oksygen. Vin #1 Chablis SG: 0.998 Tilsatte kisesol (pose J) og så gelantin (pose K), og rørte godt, før jeg stakk om tilbake til gjæringsspannet. Dette skal hjelpe til å få en klarere hvitvin. Ingen eik til hvitvinen. Stikker om hvitvinen før tilsetninger. Tilsetninger til hvitvinen: gjærstopp, kisesol og gelantin. Vin #2 Cabernet Sauvignon SG: 1.000 Tilsatte 35 gram eikespon, fransk heavy toast til rødvinen. Planen er å l

Nytt bryggeapparat: Beer Brew 60

Jeg kjøpte en Beer Brew 60 (BB60) før jul. Det har vært mange opptatte (og noen for slappe) helger de siste månedene, så jeg har ikke prioritert å brygge noe på en stund. Men i dag fikk jeg sett over alt og testet apparatet. Planen er å brygge øl i morgen. Luftehull på bryggestativet Siden BB60 er en del større enn BB30 så kan jeg ikke bruke den samme plattingen jeg lagde med luftesluser. Jeg borret 9 hull for lufting i bryggestativet, slik at apparatet kan stå rett på plata til stativet uten at det blir for varmt under. Tappekran og kobling til sirkuleringspumpe Det første jeg la merke til var at tappekrana på apparatet er tykkere enn den på Beer Brew 30 (gen. 3), så jeg kunne ikke koble til den samme slangen til sirkuleringspumpa som jeg har brukt tidligere. Jeg forsøkte først å koble på en hurtigkobling fra en slange til en luftkompressor, vaska den lenge i varmt vann med PBW. men den har nok stått ubrukt for lenge - for den lakk. Hurtigkobling fra luftkompressor

Flasking av vinen

Vinen har nå stått litt over 3 måneder og det er på tide å flaske vinen. Jeg ser ikke helt poenget med å bruke vanlige vinflasker, og siden jeg også brygger øl så har jeg mange ølflasker og utstyr for å feste på ølkorker. Jeg hadde noen vinflasker med skrukork liggende, så jeg brukte de, i tillegg til noen champagne-flasker, og resten på ølflasker. Felles for begge vinene var at jeg tilsatte 1/2 teskje vinsvovling i omstikkingskaret. Rørte godt uten å plaske. Vin #1 Chablis Smakte litt tynt og alkoholsk. Ok lengde. Noe stikkelsbær. Flasket på 9 stk vinflasker, 21 stk 0.33 og 8 stk 0.75 champagne-flasker. Totalt 19.5 liter. Original gravity: 1.096 Final gravity: 0.995 (litt ned siste 2 uker) Alkohol i volum: 14.2% Vin #1 Chablis på flasker Vin #2 Cabernet Sauvignon Eikesponen jeg tilsatte har nå ligget i rødvinen i 15 dager. Smakte varmende og med noe fyldighet, av røde modne bær. Bringebær og solbær. God lengde. Litt alkoholsk. Flasket på 5 stk 0.75 ølflasker,